lördag, december 10, 2005

FACIT OCH RESULTAT

Tjahapp, gott folk. Här kommer facit och resultat:

1) VILKEN AV FÖLJANDE SVENSKA ARTISTER FINNS INTE REPRESENTERAD I MIN SKIVSAMLING?
Rätt svar: 2) THOMAS DI LEVA
Såväl ”Surströmmingspolka” som ”Vem tänder stjärnorna” finns i min samling …

2) I VILKEN MÅNAD ÄR RULLE FÖDD?
Rätt svar: 1) FEBRUARI
Väldigt många var övertygade om att Rulle är en aprilkatt – men han är i själva verket född i februari.

3) VILKET MÄRKE ÄR DET PÅ MIN AKUSTISKA GITARR?
Rätt svar: 2) WASHBURN
Väldigt många trodde att jag har en Ibanez-gitarr – men min kära gamla trogna Washburn är faktiskt av märket Washburn.

4) VILKEN LITTERÄR FIGUR IDENTIFIERAR JAG MIG MED?
Rätt svar: 2) RIKKI TIKKI TAVI
Denna bloggs förra underrubrik ”Gå och se efter” var Rikki Tikki Tavis valspråk.

5) VAD VAR MITT FÖRSTA MUSIKINSTRUMENT?
Rätt svar: X) EN MELODIKA
En lite egendomlig plastmelodika med knappar istället för pianotangenter var mitt första musikinstrument.

6) VILKET MUSIKINSTRUMENT VILLE JAG HELST LÄRA MIG SPELA NÄR JAG VAR LITEN?
Rätt svar: 1) KLARINETT
Faktiskt var klarinett det jag helst ville lära mig spela när jag var en liten grabb … eftersom jag var (och är) väldigt förtjust i dess röstlika klang. Att jag IDAG väldigt gärna skulle vilja spela fiol är en helt annan historia.

7) VILKEN SVENSK MELODIFESTIVALSÅNGERSKA HAR SKICKAT ETT E-MAIL TILL MIG?
Rätt svar: X) CAROLINE WENNERGREN
Några av de som har hängt med ett tag i min cyberbekantskapskrets vet om att jag efter att ha skickat en tummenupp-hälsning till denna duktiga och personliga unga sångerska fick ett glatt tack-mail till svar.

8) VILKET KÄNT KOMIKERPAR FINNS AVBILDADE I MITT KÖK?
Rätt svar: 1) HELAN OCH HALVAN
Lätt att luras att tro att det rör sig om Hasse och Tage, men på min vägg hänger en bildskiva med Helan och Halvan (dvs Oliver Hardy och Stan Laurel)

9) ETT VERK AV EN VISS KONSTNÄR HÄNGER PÅ VÄGGEN OVANFÖR MIN SÄNG? VEM ÄR KONSTNÄREN?
Rätt svar: X) LASSE ÅBERG
Ernst Billgren – never! Vore det Ola Billgren skulle jag inte våga hänga den på väggen, utan snarare ha den inlåst i ett bankfack. Däremot hänger det grafiska bladet ”Katt och Mus” på väggen ovanför min säng.

10) EN UDDA DETALJ MED RULLE ÄR …
Rätt svar: 2) … ATT HAN ÄR PASSGÅNGARE
Vare sig saltgurka eller att bada är något som lockar Rulle. Däremot har han en lustig promenadstil – a la passgångare.

11) VILKET VAR DET FÖRSTA ORDET GALINA SKREV I MIN BLOGG?
Rätt svar: 2) ”WELL”
Resten av svaret blev dock på svenska. Apropå Galina, så kanske många undrar var hon har tagit vägen eftersom hon har kommenterat så sparsamt på sistone, men hon håller just nu på att råplugga inför en tenta på onsdag, och hon har lovat sig själv att hålla sig borta från bloggarna fram tills dess att tentan är avklarad.

12) DE FÖRSTA ”KÄNDISARNA” JAG SÅG UPPTRÄDA VAR …
Rätt svar: X) TRIO ME BUMBA
Gyllene Tider har jag aldrig någonsin sett uppträda, After Shave och Galenskaparna såg jag i början på 90-talet, men Trio Me Bumba såg jag uppträda i Pontushallen i Luleå ca 1984-85. Detta legendariska gäng hade en gång inför ett uppträdande ett förband från Liverpool som hette ”The Beatles” – undrar vad det blev av dem. Att ha The Beatles som förband – eat that, Per Gessle!

Det skulle innebära att den rätta tipsraden är: 212 2X1 X1X 22X

Det innebär också att BeJi-Tipset har en vinnare - som vinner den tjusiga imaginära medaljen ... och det är Millroll som fick hela 8 rätt! Bravo!

Delad tvåa blev kaxen Robban och Aniara med sju rätt och trea blev Pova med fem rätt.

4:a) Wimsa 3 rätt
5:a) Fatou 2 rätt
6:a) Soulway 1 rätt
7:a) Anna-Lys 0 rätt (tja, väljer man att psykologisera tipsmakaren i stället för att tippa får man stå sitt kast)

Ha en fortsatt trevlig helg och en trivsam tredje advent!


Kommentarer: 
Fan oxå!! Skittävling :-(( *Bankar och slår på skärmen**Hrm* Men det gick ju ganska bra ändå. Delat silver *WOW* DiLeva var jag apnära att att skriva, men ändrade mig i sista stund. Melodikan kände jag i magen att det var rätt.Det var kul det här :-))GRATTIS MILLROLL!! / Robban 10 dec 23:07

He heFast det var då skrutt att jag hade fel på gitarren!Försökte faktiskt lista ut märket genom att kolla gitarren på bilden med de olika varumärkena och . ..suck, pust, stön . . .det gick så dåligt att se att jag till slut satsade på fel märke.Att missa den lilla mungon var ju dåligt förstås.Såååå, egentligen skulle jag förstås ha klått Millroll!!!Grr!=) / Aniara 11 dec 06:21

Och det grämer mig faktiskt att jag inte valde Tomas di Leva som jag först trodde, samt Rikki Tikki Tavi som jag också hade som starkt alternativ i stället för Don Quijote ! Grr, jag kunde ha haft 10 rätt ! Men å andra sidan slog jag mig själv med häpnad genom att över huvud taget svara på frågorna och dessutom slå sådana ringrävar som Aniara, Robban och Pova. Tack snälla BeJi för de fina utmärkelserna. Det är nästan lika fint som Nobelpriset. I alla fall blev jag nog lika överraskad och stolt över mitt första pris som de nobla nobelpristagarna. (Jag som aldrig vinner annars...)En sådan lycklig tredje advent !!!Och bättre lycka nästa gång, kära Medtävlare !!! / Millroll 11 dec 10:18

...heee..heeee..heeehiihiiii! Huvva vad dåligt det gick!!!Hooooo..Lasse Åberg var den enda jag prickade in. Visste tyvärr inte vare sig vad Rikitikitavi var för nåt och inte heller passgångare så då chansade jag på katten gustaf och saltgurka..Februari det var ovanligt. Kanske en extremt mild vinter i Lule det året. Eller ovanligt pilska kattföräldrar!!!Jo, din fru har helt försvunnit från arenan, tyvärr!! Men om hon pluggar så. Då måst man ju!!(Apropå svaret ang fruns första ord så hade jag svårt att tro på well, det låter så amerikanst och hej lät för vanligt.Därför valde jag JAG som från en kvinna som står för sina åsikter!!!)Kramar och ha det gott och förlåt oss mindre vetande för vi skola icke förstå!!!(((Soulway med sin vår och sommarfödda katter!!!)))P.S. Ett stor Tack för att du räddade mig från jumboplats kära Anna-Lys!!!D.S. / Soulway 11 dec 17:15

Hej Björn! Kul att du kikade in, även om jag varit lostett bra tag...men jag är kvar, ett tag till...jag är bara litesådär...sporadisk...=) / Regnaska 11 dec 18:33

Det där "epitetet" på slutet var fult! Jag är ju knäckt av din förb..tipsrad!Nåja. Ha Det Gott och Hälsa Frun!!!(((Soulway och Mozart united för revansch))) / Soulway 11 dec 18:34

Ja ja typiskt lärarstil - att nyttja kastsystemet dvs klassindelning. Klart jag står mitt kast :-D(Kastväsendet är ett uråldrigt påfund som kan spåras till den gamla vedaböckerna daterade långt före vår tidräkning. Kastväsendet är en form av klassuppdelning, och det enda sättet att stiga i graderna är att vara sitt kast troget och på så sätt återfödas i ett högre.)Helldre psykologiserar jag än kastar mig in i religösa grubblerier :-)vidare info 
http://www.indien.nu/fakta-tips/religion/kastsystemet/
Anna-Lys 11 dec 21:26

Fniss :-DBara några bokstäver liksom ... ingen betydelse i det stora hela.Ha en fin lucia Stjärngosse där ;-) / Anna-Lys 12 dec 10:42

aaaah... bara tre rätt. Jag skäms! Vad är jag för en bloggkompis egentligen. Förresten så visste jag att det var en Washburn - vågade bara inte avvika från mönstret (d.v.s alla andra hade ju....)Nä fy vad dåligt presterat av mig. *skäms*Förlåt, förlåt - jag ska genast gå och dra något gammalt över mig./ L / Wimsa 13 dec 13:47

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...