måndag, december 19, 2005

Trettioett år tror jag visst att jag blev ...

Tja, jag hade ju ursprungligen tänkt skriva en lite smådyster bloggpost om varför jag inte såg det som något vidare positivt att fylla 31 år. Detta så till vida att jag t.o.m. hellre fyller 32 – så det har inget med den allt högre åldern att göra – snarare en djup personlig aversion mot siffran 31, eftersom den siffran symboliserar några personliga tragedier – ett exempel är att min far dog när han var 31 år. Dessutom har jag inte firat någon födelsedag sedan jag fyllde 25 år – jag har väl haft den uppfattningen att allt åldrande efter 25 knappast är värt att på något sätt fira. Födelsedagar är ju dessutom i mångt och mycket verkliga pseudohändelser.

Men …

Efter alla vänliga hälsningar och bilder och verser och hyllningar så går det ju inte att sura alltför mycket. Snarare tvärtom.
Robban kunde inte hålla sig utan levererade följande vers redan i går kväll:

Jag är bara en helt vanlig imaginär truckresenär,
som ibland kan förefalla vara endast en chimär.
Men det struntar jag högaktningsfullt i,
så länge jag får vara med och fira BeJi.
Ja, för det är faktiskt så att Björn fyller år,
och aldrig han sin ungdoms oskuld återfår.
Medskyldig till detta är i och för sig en dam från öst,
som med berått mod fick J:son att vila vid hennes bröst.
Tänk vad en bredbandsuppkoppling kan bära i sitt sköte,
mycket mer än bara ett anonymt Internetmöte.
Jag är så glad för din skull, du norrländska musikant.
Ta väl vara på din sällsynt vackra, ryska diamant.
Nu känns det som att blodet i min diktarådra börjar att koagulera.
Därför slutar jag att "imaginosera" och ber bara att få gratulera.


Tack för den, Robban! Jag blev väldigt glad och rörd när jag läste versen. Jag är inte van vid att vara objektet för verskonst – betydligt mer van vid att skriva vers om och till andra, så det var en mycket trevlig upplevelse. Och du kan lita på att jag skall ta väl vara på min sällsynt vackra ryska diamant - om det så skall bli det sista jag gör.

Sedan när jag vaknade i morse och kollade min mail, så hade jag fått detta kort (med tillhörande brev och glad hälsning) från min prärievargsvän lång borta i öster, Natasha:

Thanx Coyote!

När jag sedan tittade in i min blogg såg jag att

Soulway ville att jag skulle titta in i hennes blogg, och vad fann jag väl där?:


20051219. Behind the 19th door you will find my friend Björn (PLEASE, JUST CLICK ON HIS PIC!) (Bear-animal in english, but we always calls him Beji as in his genitals, oh, sorry initials I mean of course.) He is an english and swedish teacher but he is kind inuff not the point out all my wrong words and spellings. Thnx Beji! (I guess he is thinking"Whats the point pointing out all her wrongs when she is not my pupil.) I like him and he is special like many of my dear new friends. Talented and really a genuin kind person. Also a bit excentric as I like. He is crazy about music and he knows about artist from before he even was born. He collect disc and have so many it will be hard to move them if...Yes, he met a lovley (former Russian) women (se on the pic) on msn spaces last autum and he described his emotions like this: kabooooom----kabooooom---kabooommmm. (Not like the Swedish king when he met his love and it said "klick" in the royal heart.) Kaaaboooooommmm happened in Bejis heart! And he loves cats and has his own Rulle (se on the pic). I really wish him Good Luck in future too! GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN BEJI!!! Take Care I wish all of you! (((With Love and Hugs from Soulway)))

”Genitals”?

"Please, just click on his pic"?

Tja … no comments … MEN, tack för hyllningen. Den satt mycket fint och gjorde dagen än gladare.

Och denna vers fick jag från Bigga:

Jag vill dig hjärtligt gratulera du lille pöjk som fyller år idag.
Du har med blogg och kommentar med mera. Mitt liv förgyllt av allehanda slag.
Musik och sång, det kan vi diskutera.
och om jag har den allra minsta chans
det vill jag härmed öppet deklarera
jag bjöd dig upp till en
yster dans.

Tack för den, Bigga, men du skulle nog riskera dina fötter - ety mina fötter är sällsynt omusikaliska och orytmiska - men om du är villig att ta den risken ...
Jag har fått många fler gratulationshälsningar under dagen i min gästbok, i min blogg, per telefon, per mail osv osv osv … och tackar alla så mycket för alla vänliga ord. Vad vore jag utan er? Inte mycket!


Jag avslutar med ett 31-faldigt MJAU. Klicka
HÄR.

Nej, det är inte Rulle, det är taget från en gammal Tex Avery-film
Egentligen var det ursprungligen bara 28 Mjau, men jag klippte in några till så att det blev rätt.

Ha en fin tisdag!
önskar åldringen.


10 kommentarer:

Anonym sa...

Mjau och Grattis!
Bara 31, du är ju inte vuxen än!
/Qilin, 53!

Anonym sa...

Sent ute (som så ofta) men här kommer i vart fall ett litet GRATTIS!
Liiite tårta hoppas jag du unnade dig på din dag, eller nått gott till middag i alla fall.
Inte fel att fira en smula. Det är du värd!

Anonym sa...

=( I´m so sorry too, ´cause i´m not reach... you have to find another pupil. Good Luck ;-)

Thanks!! ANd TACK too...COngratulation for your blogs, they are very interesting... I´m guessing the word in swedish, I hope guess well ;-)

See you!! VI SES!!! Noe! =D

Anonym sa...

Grattiskramar i efterskott till dig. Jag har helt missat att du fyllt år, får skylla på att jag jobbat två nätter och varit något frånvarande p.g.a det i två dagar.
.... fy vilken dålig ursäkt....

I alla fall...

GRATTIS!!!

Vilken underbar vers Robban skrivit till dig.

Kram / L

Anonym sa...

"Åldringen" ? Gosse, du kan mer beskrivas som "äntligen vuxen"!
Robbans fina dikt har jag läst förut, men Soulways fantastiska bild ser jag för första gången nu.
Ungefär sådär skulle jag ha velat göra. Var inställd på att göra nånting i min blogg men jag blev aldrig färdig till det, tyvärr.
Hmmm, ska nog titta in till Soulway lite oftare; hon kan säkert lära ut en hel del.

Det viktigaste är ändå att du känner dig firad på din födelsedag, vad du nu än tycker om din nuvarande ålder. Jag försäkrar dig att det går över. Om ett år är du 32.

Mjau och kram från Pova

Anonym sa...

:-))

Anonym sa...

Ja jag är fullständigt urusel på dikt och vers så ett enkelt GRATTIS får det bli. Endast 31 år, det är nästan så att man blir rörd vad ung du är! ;)

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR Björn!

Anonym sa...

*rodnar*
Att jag inte gjort en blogg till dig BeJi, en av mina längsta bloggvänner. Men jag vill iallafall gratta i efterskott, och hoppas födelsedagen blev ok trots att du är över 30 ;)

Jag själv kommer upp i den ödesdigra åldern om några månader, det kommer jag att fira med att låsa dörren och sätta i öronproppar.

KRAM från Linda

Anonym sa...

Hej och GRATTIS gamling! Jag har i och för sig alltid betraktat Dig som MYCKET äldre än jag och jag är 52 - och jag säger det inte ovänligt och menar inget illa - det är jag som är OVANLIGT barnslig och Du som besitter en oerhörd mognad för Din ålder. Sen har Du ju vänner också som Du ska vara rädd om - som Robban - har ingen aning om vem han är - men vilken DIKT han skrev till Dig, jättefin! Och jag blir varm ända in i hjärteroten när jag tänker på Dig och Din käresta! Må ni leva lyckliga i alla era dagar!
Kram och GOD JUL !

Britt

(P.S. Jag ser framför mig denna förtjusande blandning av Törnrosa och Långben och det var PRECIS vad jag behövde idag) D.S.

Anonym sa...

Ha, t om jag visste om det där med 31 år. Därför firade jag din 32-års dag i Korboet..vilket en viss person genast påpekade förståss he he! Fina kort! Kram igen!

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...