söndag, december 04, 2005

TILLBAKABLICK, PEPPARKAKA OCH KVIBILLE

Till skillnad från julbocken i Gävle har julbocken på Storfiskarn inte brunnit upp. Däremot har den välts omkull av en viss grafitgråvit katt som lekte med ett stycke skruvkork med texten ”Pepsi Max” som husse tappat på golvet. Men strunt i det – även en Rulle-Bulle måste ju få roa sig lite, när han inte får för sig att nosa på brinnande bivaxljuslågor. Nå, det går inte lika illa som det gjorde för barndomshemmets första katt Linus som brände upp morrhåren varje jul (som någon slags egendomlig jultradition). Så är Rulle också lite smartare än vad denne Linus var. När jag sitter nu i ljusets sken, julfikar lite med köpespepparkakor med Kvibilleost på och den tänkandes mjölk (dvs kaffe) till, kommer jag att tänka på att det om några dagar är exakt ett år sedan jag motvilligt släppte in Internet i min datorburk – och vilket år det har varit. Kanske dags för en kort-korti-kort-kort sammanfattning av vad som hänt sedan dess.

December 2004
Kämpar med att slutföra mitt examensarbete för att bli grundskollärare – mycken nervositet – kopplar in internätet i burken och håller på att överdosera surfandet under några dagars tid – knyter mina första Internetkontakter kort före nyår – mestadels skivsamlare utomlands – börjar skriva låtar igen efter ett längre uppehåll – sörjer tsunamins offer

Januari 2005
Tar min första examen – påbörjar mitt andra examensarbete (för att bli gymnasielärare) – får mina första besök av datorvirus – går med i mail-listan 78-L och är en flitig deltagare där under en månads tid – köper en ny minidiscspelare – sitter klistrad framför datorn (till och från några månader framöver) och hör på radiokanalen BBC7

Februari 2005
Mycket jobb (men kul jobb) med det blivande examensarbetet tillsammans med Maria från Sjöbotten – börjar hänga på Bredbandsbolagets eget forum och kommer där för första gången i kontakt med cyberlegendarer som Robban, Munin, Pova, Tanne, månadsdamen, Anna-Lys och några till – får en fin kvinnlig brevkamrat genom detta forum under en kortare tid – går ur 78-L pga brist på tid

Mars 2005
Praktik och insamlande av forskningsmaterial – har inte så mycket tid med andra verksamheter, men är ändå ganska aktiv i Bredbandsbolagets forum

April 2005
Fortsatt praktik och sammanställning av material – lever för skolarbetet som turligt nog är riktigt roligt under denna vår – lite mindre Bredbandsforum (som börjar vackla lite pga diverse bråk)

Maj 2005
Öppnade min hemsida i början på maj, och den skulle jag ju få ganska stor glädje av – slutlig sammanställning av examensarbete – mycket jobb men ändå aldrig stressigt – lämnar urförbannad Bredbandsbolagets forum – Bredbandsbolagets forum läggs ned kort därefter (förmodligen inget som helst samband) – blir medlem i GunnarD:s forum och är ganska aktiv där under en tid – lite egendomligt att studierna nästan är färdiga – lite separationsångest från klasskamraterna – lite deppigt – lite osäkert vad som skall ske under sommaren – rastlöst och oroligt - lite ensamt

Juni 2005
Försöker på något larvigt sätt markera att en ny tid har börjat genom att låta kalufsen växa och genom att raka av min gamla kära mustasch som vuxit på min överläpp sedan 1998 - blir inbjuden att delta i Anna-Lys MSN-grupp ”ChatMate” – tackar först ja efter en längre betänketid, eftersom jag har dåliga erfarenheter av MSN – tyckte att de krånglade alltför mycket (av någon egendomlig anledning) – några dagar senare startar jag (den uttalade anti-bloggaren) som ett experiment en blogg som först heter ”BeJi_Treplektra”, men som någon vecka senare får det mer snärtiga namnet ”Björns Blåa Blogg” – pga ett smörigt och smickrande foto i min MSN-profil börjar jag få mail från chatvilliga kvinnor i Ryssland, Tyskland, USA, Kina, Hong Kong och Frankrike – jag hajar ingenting – men gillar det! Tiden i "ChatMate" blir inte så lång, men i slutet på månaden går jag med i Munins MSN-grupp "Korpboet-Varglyan" och där är jag fortfarande kvar.

Juli 2005
Jobbar som en galning inom äldrevården och trivs med livet. Bloggen visar sig vara mer livskraftig än väntat – antalet läsare ökar och antalet cyberkontakter likaså – i mitten av juli går datorn åt helsicke – KRIS!!!!!!!! – fixas dock snabbt tack vare en finfin morbror vid namn Åke – mycket inspirerande tid – komponerar mycket och skriver mycket

Augusti 2005
Väldigt musikaliskt aktiv i början på månaden och får i vanlig ordning en mindre depp därefter – skrev några väldigt oinspirerade bloggposter – MEN … i en av dem dök en ny läsare och kommenterare upp – närmare bestämt 9 augusti, 15:21 – vem kan det ha varit? – hur som helst, augusti blev i fortsättningen en väldigt intressant månad, tillsammans med en ny fascinerande brevvän – en stegrande svårbeskrivlig känsla som just i slutet på månaden augusti hade utvecklats till … kärlek.

September 2005
Den ’hemliga’ kärleken avslöjades bland bloggarvännerna – vilket väckte viss uppståndelse – en fristående kurs i Historia inleddes på LTU – en för-skojs-skull-kurs som skulle avsluta min akademiska karriär – kunde dock inte tänka klart under större delen av månaden vilket även märktes på min fullständigt slocknade studieiver – var så förälskad att jag nästan blev mentalt blockerad – lite skrämmande … men även underbart.

Oktober 2005
Studierna fortsatte … tror jag i alla fall … såg hela tiden fram emot ett besök från min stora kärlek … att få möta henne i verkligheten … två veckor före blev jag ordentligt sjuk … sjukare än vad jag ville skriva om i bloggen … var mycket orolig för att jag inte skulle hinna bli frisk inför dagen D – men det hann jag … och månadsskiftet oktober-november var jag förmodligen världens lyckligaste man …

November 2005
Underbar början … inte helt oväntat blev separationsångesten stor – har dock kunnat koncentrera mig på en (för mig) intressant fördjupning i historiekursen (som jag ser som min sista akademiska insats av betydelse) … lite tungt till och från … men samtidigt har tankarna om framtiden börjat ta form … det verkar trots allt som om det skall bli en framtid. Gör comeback i 78-L och öppnar min engelskspråkiga ”The 78 rpm blog”.

December 2005
Ja, det är det nu … och lite väl tidigt att sammanfatta … men hittills verkar det fullt OK. Blåbloggen hänger med, lite mer tystlåten nu för tiden – men fortfarande svårknäckt.


KOMMENTARER: 
Hej vännen är ine & kikar till så allt är bra me dig. Hoppas att du får en bra vecka Kram Fia. / Smultrondroppen 5 dec 12:29

Internet-oskuld till ända fram för ett år sedan! Ganschka fantastiskt, får jag säga.Det har du allt tagit igen med råge, eller hur?Kanske inte så dumt det där, att försöka tänka efter och göra nånslags sammanfattning av tiden som runnit iväg.Ibland blir man kanske positivt "överraskad! av hur mycket som egentligen hämt.Fast det kanske kan bli tvärtom också, för en del av oss . . .Nej, nu skall jag nog ta och fixa nått att äta.Ha're!=) / Aniara 5 dec 19:18

Skönt att höra, lät lite konstigt ju!=)För övrigt har du helt rätt, låtar i 64kb är verkligen inte att leka med!Fast gör så för bloggen, så de laddar ner snabbare.Kan ju ta evigheter annars.Har själv inte kopplat datorn till nån stereo, så det är inget vidare värst ljud i den ändå.Annars brukar det väl mer handla om minst 192 kb och uppåt.OCh då skall man nog ha en riktigt bra anläggning för att höra nån större skillnad.Eller? / Aniara 6 dec 05:32

*ha ha* Cyberlegendar va? :-)) / Robban 6 dec 17:30

WOW! En bronsmedalj skulle icke sitta helius felius.Fan, har jag tjötat så mycket? Men jag har en känsla av att du ligger i det absoluta toppskiktet i min statistik också. :-) / Robban 6 dec 19:02

*Bättrar på statistiken* / Robban 6 dec 19:02

Men... jag skrev ju här igår. Jag vet att jag skrev här... hmm... konstigt???!!!I alla fall så skrev jag bara "Härlig sammanfattning av året och din tid som bloggare. Jag är så glad för att din blogg finns"./ L / Wimsa 7 dec 08:27

Hej...Ja du vilket år det varit... Hmm funderar på mitt eget.. Mkt har hänt både positivt och negativt.. Men tack o lov har det negativa vänts till gott..Hade ngr ofrivilliga veckor utan internet i somras när jag flyttade till hus... INTE kul att vara utan internet nu när man är van att ha den tillgången dygnet runt..Önskar dig lycka till med nästa internetår.Kommer trilla in här då o då även under det året.Nähä nu fick jag inte sitta längre.. Ozzy vill UT och då är det brått.. Kramiz Cina 7 dec 13:59

Kort år jag tycker det verkar vara ett låååååångt och händelserikt årkraaaaaaaaaaaam / Lillatanta 7 dec 16:52

Vilken underbar års-kavalkad!!! nskar dig en riktigt trevlig helg och en underbar 3:e advent! Kram! / Fatou 8 dec 16:09

Hejs Bara Beji!!!Här har det svängt rejält!!!!!!!!!!!!!Men det är ju så du vill ha det. Hoppas man får läsa en sammafattning för nästa år också! Du lär knappast "somna vid ratten" tippar Soulway!!!!!Hare Gott båda Gullenissarna. Och en extra till Rullegullet!!! (((Kramar Soulway och Busungarna!!!))) / Soulway 8 dec 16:54

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...