onsdag, december 21, 2005

En julrimsmissbrukares bekännelser

Ja … jag erkänner … jag är en versmissbrukare. Jag kan inte låta bli att tycka att det är roligt med olika versformer och versmeter ända sedan jag som liten pilt hittade ”Verskonstens ABC” av Alf Henriksson i moderns bokhylla. Jag tycker att det är barnsligt kul med sonetter, villanellor, en och annan pantoum eller sestina – men det känns ibland som om jag är ganska ensam om denna förtjusning.

Vid sidan av egna studier av versmeter har jag dessutom en pervers böjning för grötrim av allra nödigaste slag – vilket säkert då och då märkts i mina sångtexter. I dessa dagar börjar många gruva sig över det årliga julrimmandet, men i min släkt har denna verksamhet aldrig förekommit så vitt jag vet och minns – vilket är synd, eftersom jag tycker att det årliga julrimmandet är ett av de få tillfällen då vi alla med mer eller mindre framgång kan locka fram den förtryckte poeten inom oss.

Då är det tur att den kuvade rimmaren kan njuta av de årliga rimstugorna i de lokala radiokanalerna. Jag har själv sett fram till och lyssnat på Radio Norrbottens rimstugor ända sedan det glada 80-talet, och i slutet av 90-talet började jag dessutom att banda dem – och det är nog tur, för att lyssna på gångna rimstugor några veckor in i december verkar numera vara det enda sättet för mig att locka fram lite positiv julstämning – till skillnad från den negativa varianten med allt tillhörande stress och irritation. År 2002 var Radio Norrbottens rimstuga inställd av ekonomiska skäl, och detta var långt före jag hade Internet och på datorn kunde lyssna på andra lokala rimstugor – och det blev också en ganska trist jul vad jag kan minnas.

Jag vet inte hur det står till med övriga landets radiorimstugor, men den norrbottniska håller hög klass, förr i tiden med namn som skådespelaren Jalle Lindblad, spelmannen Svante Lindqvist, radiomannen Henry Johansson och den störste stjärnan av dem alla språkläraren och författaren Sven Nyberg. De qvinnliga stjärnorna Christina Schröder och Eivor Bryngelsson har deltagit även på senare år. Men de nyss nämnda männen har på senare år ersatts av bl a läraren Anna Berg-Wedin, frilansjournalisten Hans-Olov ”Hantis” Ohlson, regissören Niklas Pajala, revyräven Sandor Berglund och Norrbottens dansbandskung Tomas Deutgen. Även vissa av de hågade rimönskarna har blivit legendarer (visserligen i de lilla formatet – men ändå så pass stora att andra rimönskare har frågat efter dem), t ex Ingvar Boström i Jävre som förgäves försökte sticka en luva till sin hustru och Vega Rantatalo i Kiruna som gav sin stackars make ett pussel i julklapp. Problemet var bara att maken inte fick lägga pusslet, utan det skulle några besökande vänner från Kalix-Nyborg göra några månader senare. Invecklat? Tja, vissa inslag bör man nästan höra för att tro på …

Nu har det ryktats om att även årets lokala rimstuga skulle vara inställd, men idag har jag sett att så inte är fallet. Bra! Julen är räddad.

På fredag (den 23:e) skall jag ut och trängas med folk och köpa julklappar … i vanlig ordning … handla i julklappar i god tid är inget för mig. Den bästa julklappen har jag dock redan köpt åt mig själv och den kommer kanske så småningom att innefatta en ny nedräkning i denna blogg. Då kanske några kan gissa vad jag ger mig själv i julklapp … men säg det inte högt … det är tänkt att jag skall bli överraskad!
PS. Idag stängde jag mitt MSN space ... ingenting har dock gått förlorat - allt finns i arkivet - men nog drog jag lite efter andan innan jag 'drog ur pluggen'. DS

8 kommentarer:

Anonym sa...

Är du igång med baket nu? Jag hoppas på dig, Hur levererar du? Kasta ut några genom bildskärmen så sitter jag här och tar emot ;-)
Jag började fundera på rimord till rim..
sim dim him vim
Så du ställde till det för mig! Hit med en bulle nu!

Anonym sa...

Så du har försvunnit en bit bara. Men det är väl helt OK. Grattis tydligen har upptattat att du har fyllt år. Å ha en riktigt trevlig och bra Jul.
Kram Agge

Anonym sa...

Inte för att jag vet något om versmetrar och dylika ting, men visst är det skojigt att fnula med rim.
En klassiker bland julrimmen är ju det som innehåller orden "höjden" och "slöjden". Du vet nog vad jag åsyftar.

Jag har faktiskt köpt julklappar för ett par "skäringar", så nu vore väl fan om inte brorsbarnen tindrar med ögonen. ;-P

Jag önkar dig en riktigt God Jul!

The rhyme of the ancient mariner

Anonym sa...

Jäkla trött svenska i den kommentaren, men skitsamma *asg*

/Rob

Anonym sa...

Hej min vän.
Jag kan medge att det var ett tag sen jag vart här hos dig.
Men det betyder inte att jag glömt bort dig eller att jag sluta skänka dig en tanke titt som tätt.
Var & en av er har en speciell platts hos mig trotts att vi inte träffats utanför data världen.
Ok, anledningen till mitt nu långa frånvarande beror på flera olika saker som flugit omkring runt mig. Jag hoppas att det snart skall lugna sig =0).

Samtidigt vill jag lämna en julhälsning från mig. God Jul min sköna underbara vän som kommer titt som tätt till mig & för att du är den du är. Smultrondroppen Fia.

passar på att gratta dig i efterskott när jag ändå har dig här.

Anonym sa...

Själv växte jag upp med en himla massa rimmandes runt omkring, inte minst på julafton.
Där rimmades det både till själva risgrynsgrötsätandet och inte minst på julklapparna.
SOm barn tyckte man förstås att det gick lite väl långsamt med utdelandet när det skulle läsas en massa inför varje klapp.
En standard från gamla farmor var:
"När näsan rinnet, så fort den hinner
då är det bra, att dessa ha"
Lika tråkigt varje gång . . .
Fast på senare år har det allt blivit si och så med rimmandet.
Brukar komma på det lite väl sent och stressa till nått nödaktigt.

Ha en skön helg nu!!
=)

ps. gissar väl inte på klappen då . . . ;-)!

Anonym sa...

Grötrim, julrim - nej, det är jag inte van vid. Fast det vore skoj!

Inte heller kan jag nå't om versmetrar å sån't, men jag tycker om poesi. Har faktiskt fått en vackert inslagen julklapp som jag vet innehåller en diktsamling, av någon svensk men inte vem. Ska bli kul att se. Ingen vers på...

Alf Henriksson uppskattar jag, han kunde uttrycka sina tankar med få ord. Det är en konst.

"Dagen idag är en märkvärdig sak,
tänk, evighet fram och evighet bak."

Din egen julklapp kan jag kanske gissa; Soulways vers överensstämmer med vad jag tror.

Ska försöka fixa en julblogg, men det är faktiskt inte julafton riktigt än. Hur som haver, ha det gott!
Mjau till Rulle och Julkram till dig från Pova

Anonym sa...

Jag brukade rimma förut men inte många visste hut att uppskatta det...
Hoppas du får en riktigt god jul och att den blir lite magisk trots att du är över 30 :)

Gott nytt år också passar jag på att önska dig och Rulle.

KRAM Linda

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...