söndag, december 11, 2005

GAMMAL SKÅPMAT: NU HAR VI LJUS!

Jag håller på att rensa bland gamla papper och då hittade jag denna lilla sångtext (skriven 9 december 2000 - alltså för ganska exakt fem år sedan) - som ju trots allt är tämligen aktuell.

NU HAR VI LJUS
melodi: J. Olander
orginaltext: R. Hertzberg
ny text: B. Jakobsson

NU HAR VI LJUS HÄR I VÅRT HUS
JULEN ÄR KOMMEN, HOPP TRALALALA!
SPRINGA PÅ STAN, MEST HELA DA'N
STRESSA SOM FAN!
SKINKA, GRÖT OCH LILLA ÄPPELBITEN
FÖR ATT INTE GLÖMMA AKVAVITEN
SPRINGA KRING, SOM MAN VORE DING
INTE UNDRA PÅ MAN BLIR SLITEN!

GRANEN JAG HÖGG, BERUSAD PÅ GLÖGG
DÅ KOM MARKÄGAR'N, HOPP TRALALALA!
BÖTER BETALLT, FEM GRADER KALLT
BARR ÖVERALLT
FRUGAN KALLA MIG FÖR IDIOTEN
OCH INTE KAN JAG HITTA JULGRANSFOTEN
GRAN SKALL KLÄS MED EN JÄDRA FRÄS
AJ! JAG FICK EN GREN RAKT I FOTEN!
(i och för sig hade det gjort ännu mer ont om det varit tvärtom!)

SLÄKTEN ÄR HÄR, JÄMT TILL BESVÄR
FELDTREICH HAN SKRÅLAR, HOPP TRALALALA!
FROSSA PÅ MAT, TÖMMA VART FAT
BIKARBONAT!
SEDAN SÅ SKALL DET FÖRDELAS KLAPPAR
FULLE TOMTEN DYRA VASEN TAPPAR
MED ETT KRAS, FÖR DEN VAR AV GLAS
OCH SVÄRMOR SITTER OCH GLAPPAR

ÖPPNA PAKET, ÅH! ALFAPET!
JUST VAD JAG ÖNSKA, HOPP TRALALALA!
UNGARNA SVÄR: "VA FAN ÄR DET HÄR?
STICKADE KLÄ'R?!"
ÄNTLIGEN SÅ BÖRJAR SLÄKTEN ÅKA ...
... HEM, JAG SLIPPER HÖRA SLÄKTEN BRÅKA
ÄN SLANK DE HIT OCH ÄN SLANK DE DIT
PRECIS SOM PRÄSTENS LILLA KRÅKA

JAG PUSTAR UT, JULEN ÄR SLUT
DET VAR PÅ TIDEN, HOPP TRALALALA!
SITTER PÅ PASS, INNE PÅ DASS
OCH RÖKER BRASS (alltså, den där raden tar jag VERKLIGEN avstånd från - men det STÅR så i texten!)
NU KAN MAN NJUTA UTAV JULEFRIDEN
DET SOM JAG HAR VELAT HELA TIDEN
ALLT ÄR TYST, INGEN HÖR ETT KNYST
OCH KREDITEN ÄR ÖVERSKRIDEN!

Jag var tydligen i god form för exakt fem år sedan ...


Kommentarer: 
..hiihii..heeee.hiihii...Idag/ikväll, slår han ALLA rekord...hiiihii. Kanske Stand Up år 2006???(((Soulway med tvättbrädan på väg att formas!))) / Soulway 11 dec 19:43

Allvarligt, Björn J-son. Om man klär granen med en jädra fräs, då faller den omkull ety fräsen är för tung. / Robban 11 dec 19:54

Ho ho hoVilken underbar text!Den drar jag ut och sjunger till julaftonssnapsen!Men brass-raden tänkte jag skriva om.Men hur då? Vad rimmar på dass och pass? / Kär-Stin 11 dec 20:09

Hoppsan!Förlåt, det var ju tokigt tänkt.Man får ju inte förvanska en text.Jag lägger in en BRASS - LAPP! / Kär-Stin 11 dec 20:32

Skumgummimadrass eller möjligen inklinationskompass...?Jupp, att säkra granj*veln i taket har jag aldrig hört talas om. Måste vara något norrländskt...Tack för berömmande ord. Alltid lika kul att läsa.Ha en bra veckaRobban / 12 dec 05:33

He he, fin text!Och fina "pristroféer"!Får sno med mig den där jag är med på prispallen till min sida och glänsa lite!=) / Aniara 13 dec 00:53

Nja, jag har ju lovat att hålla mig borta härifrån, men ett kort inhopp kan jag unna mig ("ett kort inhopp"? - sedan när klarar jag av att framföra min mening kort och koncist!?:O:D:S)... Herregud, vad trött man blir av denna Lucia...:s Alltså, det är inte så att jag skulle vara emot själva firandet, nej, precis tvärtom - det behövs fler ljusa stunder i dessa dagar av mörker och råplugg. Men: måste det vara så okristligt tidigt!?:/Jag och Karwan har blivit väckta av den förb-t pigge Allan vid femtiden (som vanligt, men denna gång var vi också tvungna att gå upp! :s), och sedan följde vi som tre zombies (grannpojken inkluderad) till skolan, där jag fortsatte halvsova på bänken. Lagom till Lucias intåg vaknade jag, men koffeinabstinensen kändes må du tro... Så jag var sur, sur, SUR - hade jag läst denna din underbara text innan, skulle jag sjunga den för full hals för att förstöra firandet!:DS
Lucia var förtjusande vacker, ingen som såg denna späda änglalika varelse hade kunnat tro att hon svär som en borstbindare (jo, det gör hon, jag har hört henne in action - MYCKET övertygande, skulle jag påstå! :DS). En och annan trött gäsp undslapp flera stjärngossar, men luciorna var väldigt pigga och ivriga och sjöng faktiskt vackert - både på svenska och på ryska och på spanska och - hör och häpna! - på persiska!:O:O:O Karwan, som naturlitvis inte förmådde hålla ögonen öppna, missade alla sina solopartier, men blev blixtsnabbt rädad av Allan, som mer än gärna sjöng för både sig och storebrorsan.:DÄlskling, jag ser att du redan har fixat facit och korat vinnare.:):):) Ett stort grattis till millroll och alla andra!:) Soulway, du ska inte misströsta, för jag skulle förmodligen vara en av de sista i tävlingen - trots att det var frågor om min darling.:ds Jag kunde ju inte ens minnas vilket var mitt första ord i BeJis blogg!:DSJaja... nu är tiden snart ute, jag ska på ett fullständigt onödigt föredrag om hälsofrämjande miljöer... Hälsofrämjande miljöer? - För guds skull, skippa lucior och låt folk sova, där har ni en viktig hälsofrämjande moment!:DSPusspuss, älskling, jag älskar dig!:) / Galina 13 dec 09:58

...hiihiii..kikar bara förbi en liten sväng för att få igång dagens magträning. Hittar också Galinas Lusseinlägg och kör således ett extra pass just idag.Nyfiken på sångerskan!!! Namnet låter härligt annorlunda från det gängse skvalandet!!! Kul!!(((Ljus på er alla utom Rullegulle!!!!Hälsar Soulway och katterna!!!))) / Soulway 13 dec 10:30

Jo, alltså, man dricker inte direkt julöl på Anna-dagen; man smakar av julölet som ska vara färdigbryggt den dagen. Viktigt, viktigt att det blev bra! Men som sagt, avsmakning är det.Jag kom på 3:e plats!!! Det var värst. Trodde jag inte. Fast varför var jag säker på att du ville spela fiol, det förstår jag inte helt. I e.m. såg jag reprisen på TV:s Luciasändning från Olofsfors. Mycket synd att jag inte spelade in den. Förnämligt bra, kändes äkta på alla sätt. Eloge till den stadiga, snälla hästen som Staffan Stalledräng kom inridande på :-) Men alla medverkande var utmärkta. Såg du möjligen programmet? Festlig text du skrev för 5 år sedan *fniss*. Mycket BeJi-ig och fin 3:e Adventshälsning. Tack detsamma! / Pova 13 dec 19:19
*Fniss* häftig text!Hur rullar livet annars med dig, Galina och Rulle? Du håller väl till i Ume? Hörde att galningen går lös där uppe igen - Hemskt!Ta väl vara på Er alla 3, en god jul och ett gott nytt!Kram,AnnA / Anna-Lys 14 dec 10:23
Jag tycker nog att den sista versen var den allra bästa, trots brasset. Äsch, lite nödrim och lite nödlögner får man väl tåla, särskilt nu i denna "signade" juletid ! Drick lite mer glögg så blir det kanske lite fler verser till jul...och sångerskan här kan nog inspirera. Riktigt härlig röst till ackompanjemang av stilenligt rasp. Godkväll ! / Millroll 14 dec 20:12

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...