onsdag, juli 27, 2005

EN SKIVSAMLARES DAGBOK

De som inte känner till mig FBV (före bloggverksamheten), kanske inte känner till mitt stora fritidsintresse, SKIVJAKT. Eftersom sommaren (likt alla andra somrar) inte har varit särskilt fylld av aktiv skivjakt (medveten skivsamlarsemester under sommaren) så har jag inte skrivit så mycket om skivor här i bloggen - men de som sett min "egentliga" hemsida vet nog att jag har ett visst intresse för vissa runda platta saker som snurrar.
Gjorde dock idag (när jag för en gångs skull aktivt sökte upp ett av mina skivfiskevatten) riktiga fynd då jag fann en riktig vinylgruva med gamla 60-talssinglar i toppskick - och billigt! Jag hade kunnat köpa rubbet om pengarna bara räckt till - i stället nöjde jag mig med ett tjugotal finfina singlar med olika svenska och utländska artister och musikgrupper.

Bland fynden finnes:
THE BONZO DOG DOO-DAH BAND: I'M THE URBAN SPACEMAN (prod av Paul McCartney under pseudonymen "Apollo C. Vermouth")
DUANE EDDY: DANCE WITH THE GUITAR MAN
GEORGE HARRISON: MY SWEET LORD
SAM THE SHAM AND THE PHARAOS: WOOLY BULLY
CANNED HEAT: SIC 'EM PIGS
THE STREAPLERS: MULE SKINNER BLUES
MILLIE: MY BOY LOLLIPOP
THE SUNBEAMS: I'VE GOT A LOVELY BUNCH OF COCOANUTS
THE TREMELOES: SILENCE IS GOLDEN
GEORGIE FAME AND THE BLUE FLAMES: YEH YEH
ROLF HARRIS: TWO LITTLE BOYS
THE JIMMY CASTOR BUNCH: TROGLODYTE
OWE THÖRNQVIST: ANNA KAFFEPANNA

Dessutom hittade jag en singel med några som kallar sig: "The Masked Marauders" - vilka jag aldrig hört talats om, men jag blev nyfiken och köpte den. Titlarna är mig också helt obekanta: "I can't get no nookie" och "Cow Pie". Någon som känner till denna grupp och denna skiva? Jag får nog googla fram lite info om dem vid tillfälle.
Tillägg: Jag sökte på Google och hittade den här artikeln om "The Masked Marauders" och historien bakom - ett riktigt musikaliskt skämt med andra ord. Mycket intressant och ganska roligt! :-)
http://www.snopes.com/music/artists/masked.htm

Det är inte såååå ofta jag köper vinylsinglar med 60-talsmusik nu för tiden. Till skillnad från många samlare (som var med när det begav sig) har jag inte vuxit upp med vinylsinglar, så jag har inget nostalgiskt förhållande till dem - jag växte snarare upp med LP-skivor och har därför betydligt fler sådana i min samling - men visst är det ändå ganska roligt med dessa små sjutummare.

Tyvärr hinner jag nog inte sätta mig ner och lyssna närmare före helgen.


KOMMENTARER: 

Mmm,Canned Heat var bra.Hittade du inget med Sven-Ingvars då? Bästa "dansbandet" enligt mig. / Robban 27 juli 20:50

*Laddade hem "Music from the big pink"*Inte alls dum.Skön orgel o gura. :-)Akta dig för älgkon nu.. / Robban 27 juli 21:09

oj du får ju till en trevlig sida här. /kram / Mojan 28 juli 20:55

Hej BaJi!!!!Jag har försökt besvara din diaré på min sida!!!Ha det göttigöttgött såvida det nu är möjligt;-)! Hälsningar Soulway 29 juli 20:55

Hej Björn!!!Det finns ett litet meddelande till dig på min sida. Jag har länkat hit under listan ställen att lätta ankar vid (Öar, kobbar, skär!!) Hope is okey with you?By the way I know have to spell the Bajisickness word (two r);-)!!!Have a nice day in Luleå wishes you Soulway 30 juli 12:04

åååh... har du Millie med My boy lollipop... *suckar avundsjukt* Så vad anser du vara bästa låten, någonsin?Jag samlade på musik en gång i tiden. Drömde om att få göra ett besök i SR:s grammofonarkiv. Har en hel del kassettband med en massa blandat, smått och gott. Min "Bästa låten genom tiderna" - Alma Coogan - Tennessee Waltz / Wimsa 31 juli 09:38

Hej hopp bland skivorna!Det var många godingar du lyckades grabba tag i där. Jösses en del hade jag då alldeles glömt av och även nån jag aldrig hört heller. Kul med lite uppslag.Den där plattan The Masked Marauders var för mig också okänd...kul artikel och faktum är att jag iallafall har en gammal vinyl med den liknande Travelling Wilburys. Ha det gott i sommaren, här är det mulet som vanligt! Suck...en och en halv vecka kvar av semestern sen börjar slitet igen..Kram Munin 2 augusti 20:49

alltså, vännen, det här får stanna mellan dig och mig: jag kände bara igen ett enda namn av alla dem du skriver om - George Harrison (jo, Paul också, men det var väl någon annan som sjöng?).:s:s:s Jag känner mig alltid så otroligt dum, när det kommer till modern musik - jag kan INGET...:/ Inte konstigt att folk tycker att jag är ett fossil.:dsSå där ja, nu är jag klar med juli. Dags att läsa augustibloggen!:) / Galina 26 augusti 21:42

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...